Tuesday, December 22, 2015

Cabaran dalam PhD... bagaimana nak atasi?

Sekarang ni dah jam 2 pagi, aku dok ketuk keyboard lagi. otak rasa macam tak boleh nak shut down sebab tadi tengah dok menulis dengan bersemangat... tetiba dah sampai masa balik umah. huhuhu...
ni mata dah start mengantuk... nak kena masuk tido la jawabnya. badan bukannya kuat macam dulu-dulu boleh stay up sampai ke subuh. kena la terima hakikat..

Ok la. pepagi ni aku nak share sikit perkongsian dengan rakan seperjuangan 2 hari lepas. dia kata yang hidup dia banyak cabaran, macamana dia nak atasi dan go on dengan study? haa soalan ni memang famous sebab semua pelajar yang sedang buat phd mesti akan hadapi cabaran. tak ada yang terkecuali jadi phd ni sebenarnya bukan saja untuk tambah ilmu, tapi tambah kecekalan, ketabahan, kekuatan dan macam-macam ke lagi lah... insyaallah bila dah bergelar Dr nanti akan jadi insan yang kuat.

aku ni sebenarnya hadapi cabaran sepanjang hidup... sejak kecil lagi. maklumlah jadi anak yatim sejak umur 7 tahun, lepas tu hidup ala kadar ja. pernah kongsi ayam seketul berempat dengan mak dan adik2 aku. lepas kawin pun susah jugak. kalau nak tau apa yang jadi boleh gi intai blog aku yang lain "khas untuk iman". konflik tu jadi masa aku tengah buat master. alhamdulillah walaupun hidup bergolak tapi aku dapat pointer 3.96. jadi sebab tu aku percaya kesusahan dan cabaran yang kita alami memang allah dah design untuk bentuk diri kita yang baru.

ada kawan aku yang kehilangan suami, ada yang hilang mak, ada yang bercerai, ada yang hilang anak, ada yang masalah adik beradik, ada yang ada masalah kesihatan. jadi sebenarnya ada macam-macam jenis masalah dalam dunia ni, macamana nak go on? macacamana nak hadapi? macamana nak berjaya?

Aku ada beberapa tips yang aku amalkan bila hadapi cabaran dan dugaan jadi kita masih boleh fokus dan berjaya.

Tips pertama ialah cari tempat mengadu. aku paling selesa mengadu kat Allah. bentang sejadah, solat sunat 2 rakaat lepas tu ko mengadulah kat Allah puas-puas, nangis puas-puas. lepas tu minta tolng kat allah moga bagi kita kekuatan. lepas menangis aku akan rasa lega, akan rasa ringan ja kepala. selalunya aku akan buat ni tengah2 malam jadi lepas tu boleh terus tido. esoknya insyaallah lebih tenang dan lebih kuat.

Yang kedua kalau ada bestfriend yang memahami, tak kisah la kawan, mak, suami, isteri.... asal yang boleh dipercayai kita boleh share. minta kata-kata peransang. minta diorang doakan kita insyaallah akan dapat kekuatan

Yang ketiga ialah bila nak start belajar kena fikir positif. setkan dalam minda yang semua yang terjadi bukan salah kita. semuanya ketentuan Allah, kita dah buat yang terbaik. bersangka baik dengan allah....  Insyaallah allah akan tolong kita selesaikan semuanya. everything going to be fine.  jadi letak semua masalah tu ketepi jangan fikir pasal tu.

Yang keempat tetapkan tekad, kenapa kita nak berjaya? untuk pasangan atau anak-anak atau mak ayah. bayangan muka kegembiraan diorang bila kita berjaya

last sekali tarik nafas panjang-panjang dan start buat kerja.... percayalah U CAN DO IT

Jadi.. good luck bagi yang sedang mengharungi perjalanan mencari ilmu paling mencabar ni. Insyaallah dengan usaha, doa dan tawakal kita semua boleh berjaya




No comments:

Post a Comment